Buikpijn

Veel vrouwen ervaren in de zwangerschap wel eens een gevoelige buik of buikpijn. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

Bandenpijn

Door de groei van je kindje staan de banden van de baarmoeder onder spanning. Dit kan een stekende pijn aan de zijkanten van je buik geven of een trekkerig gevoel (vaak bij draaien/onverwachtse bewegingen). Bandenpijn komt meestal voor aan het begin van het 2e trimester, met vaak de piek rond de 16 weken. Bandenpijn is niet gevaarlijk.

Obstipatie

Door hormonale veranderingen kun je last krijgen van een moeilijkere stoelgang of obstipatie. Dit kan ook buikpijnklachten veroorzaken. Meestal is dit goed op te lossen met voedingsadviezen: eet vezelrijke voeding zoals volkoren producten, groente en fruit. Kiwi’s en pruimen(sap) kunnen ook laxerend werken. Drink daarnaast altijd voldoende water. Heeft dit onvoldoende effect, neem dan contact op met de verloskundige of huisarts.

Blaasontsteking

In de zwangerschap verloopt een blaasontsteking vaak anders dan normaal. De typische stekende pijn bij het plassen kan tijdens de zwangerschap wegblijven als klacht. De meest genoemde klachten zijn buikpijn, krampen in de buik/harde buiken, vaak moeten plassen en soms koorts. Omdat de klachten niet altijd even duidelijk hoeven te zijn is het verstandig om bij twijfel je urine te laten controleren via je huisarts. Een blaasontsteking moet namelijk wel altijd behandeld worden in de zwangerschap. Wil je overleggen, schroom niet om contact met ons op te nemen!

Harde buiken

De baarmoeder is een spier die kan samentrekken. Dit gebeurt als je weeën krijgt. Veel vrouwen merken in de zwangerschap op dat hun buik al eens hard wordt, dit is meestal niet pijnlijk, eerder ongemakkelijk. Dit kan een enkele keer zijn of soms een periode wat vaker achter elkaar. Je baarmoeder oefent dan alvast voor het echte werk (voorweeën/Braxton Hicks contracties). Dit is meestal in het 3e trimester.

Zolang de harde buiken geen pijn doen en ze niet regelmatig komen (bijv. elke 10 minuten) dan kan het geen kwaad. Vaak zien we ook als het niet de eerste zwangerschap is, dat vrouwen vaker en eerder harde buiken kunnen ervaren.

Soms is er een onderliggende oorzaak waardoor je regelmatige/pijnlijke harde buiken kunt hebben, bijvoorbeeld door overbelasting van je lichaam (te veel tillen/bukken/werken), een blaasontsteking, koorts of een dreigende vroeggeboorte.

Twijfel je of je te veel harde buiken hebt, zijn ze pijnlijk en komen ze regelmatig? Neem dan direct contact met ons op: 0115 68 8228 (spoed nummer)