Zwangerschapsdiabetes

Bij diabetes of suikerziekte zit er te veel suiker in je bloed. Tijdens de zwangerschap kan diabetes ontstaan door veranderingen in het lichaamsgewicht en de hormoonhuishouding. Voor de gezondheid van zowel jou als jullie kindje, is een goede bloedsuikerwaarde erg belangrijk. Daarom is een gezond leefstijl prioritair: gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en een goed lichaamsgewicht.

Zwangerschapsdiabetes komt voor bij 1 op de 50 zwangeren. Je hebt meer kans als je een verhoogd BMI hebt, als er suikerziekte voorkomt in jouw eerstegraads familie (moeder, vader, broers, zussen), als je PCO-syndroom hebt, als je eerder een kindje kreeg met een geboortegewicht boven de 4500g, als je eerder zwangerschapsdiabetes had of als je afkomstig bent uit bepaalde landen. Mocht je één of meer van deze risicofactoren hebben, geven we je meer informatie over de screeningstest. Deze vindt plaats rond 26w zwangerschap door middel van een suikertest.

Heb je zwangerschapsdiabetes? Dan verwijzen we je voor de behandeling door naar het diabetesteam, bestaande uit een diëtist en een diabetesverpleegkundige. Ook ga je langs bij de gynaecoloog. Zwangerschapsdiabetes is een milde vorm van suikerziekte en is vaak goed te behandelen. De behandeling bestaat meestal uit het aanpassen van je leefstijl en het opvolgen van de bloedsuikerwaardes. Alleen in ernstige gevallen is medicatie nodig.

Uitgebreide informatie kan je terugvinden op deze websites: