Omgaan met de pijn

Hoe iemand een bevalling en de pijn die hierbij komt kijken, ervaart is heel persoonlijk. Door je voor te bereiden op de bevalling en te lezen over de verschillende opties die er zijn om met de pijn om te gaan (natuurlijk en medicamenteus), zal je misschien iets geruster de bevalling tegemoet gaan.

Wat je misschien nog niet weet, is dat jouw lichaam een heel slim systeem van stofjes (hormonen) in gang kan zetten tijdens een bevalling om met de pijn om te gaan. Op het moment dat je bevalt, gaat jouw lichaam zelf al pijnstillers aanmaken. Deze hormonen heten endorfines. Angst of spanning belemmeren de aanmaak van endorfines. Het is daarom belangrijk om te ontspannen en zo comfortabel mogelijk te zijn tijdens de bevalling.

Een wee is vaak onaangenaam. Wanneer je pijn hebt is het moeilijk om te ontspannen. Probeer je over te geven aan de wee, de golf van pijn en te blijven ademhalen. Het is normaal dat je spanning ervaart tijdens een wee. Wat belangrijk is, is dat je na iedere wee die spanning weer probeert los te laat.

Tip van je verloskundige:
Na de wee: Doe je ogen dicht, adem lang uit door je mond, ontspan je kaken, laat je schouders zakken en laat de spanning die in je lichaam zit los. Soms helpt het om wat te wiebelen met je vingers en tenen. Vraag je (geboorte)partner om je hierbij te helpen!

Tijdens het opvangen van de weeën kun je verschillende houdingen aannemen. Voor iedereen is het anders wat prettig is! We raden je aan om regelmatig te wisselen van houding om de ontsluiting te bevorderen. In beweging blijven helpt jouw kindje zijn weg te vinden door het baringskanaal. Zo kun je na een periode liggen op je zij eens proberen hoe het voelt om op een bal te zitten. Wat rondlopen en wiegen kan ook prettig zijn.

Andere mogelijkheden die kunnen helpen om te ontspannen en rustig door de ontsluitingsperiode te gaan zijn massage, een warme douche/bad of kruik, ademhalingsoefeningen en aromatherapie.